Lokalna społeczność oraz politycy ubolewają nad stanem drogi krajowej nr 55. W związku z tym, wyszli z inicjatywą utworzenia Nadwiślańskiego Korytarza Transportowego, który usprawniłby przejazd, a także zwiększył bezpieczeństwo podróżujących. Co na to Ministerstwo Infrastruktury?
Posłanka Magdalena Sroka złożyła do Ministerstwa Infrastruktury interpelację w sprawie Nadwiślańskiego Korytarza Transportowego. Jak objaśnia, władze miast i gmin leżących wzdłuż drogi krajowej nr 55 powołały do życia Stowarzyszenie Samorządów w tej sprawie. Dodajmy, że powstał również specjalny zespół parlamentarny dla tego Korytarza.
– Ta inicjatywa ma zwrócić uwagę na zapomnianą nieco „krajówkę”. To raptem 123 km, które można przejechać w nieco ponad półtorej godziny. Łączy województwo pomorskie z województwem kujawsko-pomorskim. Zaczyna się w Nowym Dworze Gdańskim, przebiega w okolicy Nowego Stawu, w Malborku łączy się na moście z krajową „22” i skręca w stronę Sztumu, by przez Kwidzyn dotrzeć do Grudziądza – tłumaczy posłanka, dodając, że ze studium strategicznego znaczenia połączenia drogowego autostrady A1 z Mierzeją Wiślaną w korytarzu drogi krajowej nr 55 wynika, że umożliwi to skrócenie drogi dojazdu z A1 do Nowego Dworu Gdańskiego i dalej na Mierzeję Wiślaną o 45 km, a czasowo skróci jazdę o 10-20 minut w zależności od pory przejazdu.
Co więcej, w przypadku wyznaczenia nowego przebiegu DK55 i ominięcia terenów zabudowanych, różnica mogłaby wynieść nawet godzinę. Poza tym, inwestycja pozwoliłaby nie tylko zaoszczędzić czas i dystans, ale Przekop Mierzei Wiślanej stworzył konieczność poprawy komunikacji kołowej nie tylko do celów turystycznych i inwestycyjnych, ale też militarnych, a obecne drogi lokalne nie radzą sobie z takim natężeniem ruchu.
Na zapytanie odpowiedział sekretarz stanu w resorcie infrastruktury – Stanisław Bukowiec, przekazując, że ministerstwo potwierdza zasadność działań poprawiających stan techniczny i poziom bezpieczeństwa ruchu na istniejącej sieci dróg, w tym na drodze krajowej nr 55.
– Aby właściwie zidentyfikować potrzeby celowe jest wykonanie „Analizy funkcjonalnoekonomicznej przebudowy DK55”, na podstawie której możliwe będzie dokonanie szczegółowego rozpoznania potrzeb i zaplanowania ewentualnych działań. W ramach analizy z pewnością powinny być brane pod uwagę takie aspekty jak porównawcza analiza potrzeb, określenie proponowanych działań i oczekiwanych rezultatów z podziałem na odcinki, propozycje działań i przybliżony oczekiwany czas ich realizacji – wyjaśnia wiceminister, wskazując, że aktualnie prowadzony jest Generalny Pomiar Ruchu 2025, a jego wyniki – które poznamy w połowie przyszłego roku – pozwolą Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przystąpić do analizy sieci drogowej w regionie.
Bukowiec poinformował dodatkowo, że regularnie prowadzone są działania poprawiające bezpieczeństwo w omawianym regionie. Na DK55 wykonano 156 doświetleń przejść dla pieszych, wybudowano ok. 9 km dróg dla pieszych i rowerów wraz z 5 zatokami autobusowymi z dojściami w okolicy Grudziądza. Realizowane jest ponadto rondo w m. Mokre oraz trwają przygotowania do budowy drogi dla pieszych i rowerów na odcinku Malbork – Sztum. Planowana jest również realizacja obwodnicy Sztumu w ramach Programu budowy 100 obwodnic.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.